Skip to main content
Nieuws

Recensie Northsea Round Town in Written in Music

By 2 juli 2018juli 16th, 2018No Comments
[av_section min_height=’custom’ min_height_px=’350px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” scroll_down=’aviaTBscroll_down’ id=” color=’main_color’ custom_bg=’#00c17d’ src=’https://www.wendyhoogendijk.nl/wp-content/uploads/2018/07/NSRT-Islemunda.jpg’ attachment=’1887′ attachment_size=’full’ attach=’fixed’ position=’top center’ repeat=’stretch’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_enable=’aviaTBoverlay_enable’ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=’#00c17d’ overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=”] [av_heading heading=’Recensie Northsea Round Town in Written in Music’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#ffffff’][/av_heading] [/av_section] [av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” id=” color=’main_color’ custom_bg=” src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=”] [av_one_fifth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”] [/av_one_fifth][av_three_fifth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”] [av_textblock size=” font_color=” color=”] Het jaarlijks aan het North Sea Jazz voorafgaande North Sea Round Town streek donderdagavond 28 juni neer in Podium Islemunda in Rotterdam-IJsselmonde. Het podium bracht de Rotterdamse zangeres, actrice en theatermaker Wendy Hoogendijk samen met bluesgitarist Eric Guinée, een bijzondere combinatie van kleinkunst, blues en jazz. De Islemunda All Star Band waar Guinée ook deel van uitmaakt begeleidde Wendy Hoogendijk bij twee van haar nummers en speelde daarna blues en jazz uit heden en verleden.

Wendy zong het eerste lied, begeleid door Eric Guinée, daarna kwamen drummer/zanger Marlon Pichel, basgitarist Brian Kruit en toetsenist Jeroen Dikkers haar eveneens versterken. Dat eerste nummer was pure kleinkunst dat Wendy op een lichte toon zong. Guinée begeleidde haar perfect, zonder overdaad.

In de tweede  song Nachtvlinder zong ze de blues. Ze schreef dit lied samen met schrijfster Rosa Braber. De inleiding tot dit lied was er een

met een knipoog. ‘Wat moet ik doen om een blueszangeres te worden,’ vroeg ze zich af. ‘Veel meemaken, whisky drinken, vier keer verliefd worden’. Zo speelde ze als een kleinkunstenares met het cliché dat rond de blues hangt, namelijk dat je alleen blues kan zingen vanuit ellende. Als je hart gebroken is bijvoorbeeld. Met passie voor de blues toonde z

e dat ze flink kan uithalen met haar stem. Guinée liet tijdens de eerste song al horen wat een geweldige gitarist hij is, nu deed hij er een schepje bovenop. Ook de andere bandleden laten zich niet onbetuigd. Marlon Pichel is echt een powerdrummer die later ook nog na Wendy Hoogendijk’s optreden zou zingen.

Wendy’s derde en laatste nummer was haar ode aan Rotterdam die ook op haar door Written in Music besproken album Radiostilte te vinden is. Sowieso een mooi nummer dat ze overtuigend zong; en het was bijzonder  om het in een Rotterdams theater te horen. Al met al was de combinatie van Wendy’s kleinkunst en de blues en jazz van de band zeer geslaagd. Ze was uitgenodigd om mee te doen aan dit experiment om Nederlandstalige jazz en blues te maken. En hopelijk komt daar nog een vervolg op!

Tekst: Rik van Boeckel

Lees de hele recensie op Written in Music
[/av_textblock] [/av_three_fifth][av_one_fifth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”] [/av_one_fifth][/av_section]